Tuesday, April 20, 2010

Kekasih Awal dan Akhir

Salam untuk semua...rakan-rakan dan adik-adik....kali ini saya akan membawa anda ke suatu daerah yang bukan asing dalam kehidupan kita. Setiap kita ada masa silam. Ada kisah suka,duka mahupun tragis. Bertemu kekasih lama. Saya percaya ramai yang pernah mendengar kisah ini,melihat atau mengalami sendiri.
Setelah masing-masing membawa haluan....berkahwin dan punya anak2 yang sudah besar dan ada sesetengah tu sudah layak bermenantu tetapi tiba-tiba bersua kekasih lama. Pertemuan yang tidak disangka-sangka. Perasaan berbaur resah,rindu,gementar dan tidak keruan. Tanpa sedar saling mendekati dan bertanyakan khabar. Berbual seadanya dan lantas bertukar-tukar nombor telefon.
Rentetan daripada pertemuan itu....sms dihantar...kemudian calling2...itulah akhirnya menjadi punca kepada perasaan kembali berbunga. Terasa seperti masih remaja seperti dulu.Terasa seperti enak dibuai rasa seperti dulu,
Sukar untuk menghindari malah emakin didekati....seorang kawan saya masih menghubungi kekasih lama. Kadang2 mereka bertemu secara rahsia. Si isteri memang tidak tahu. Kedua2nya sudah punya kehidupan masing-masing.Tetapi mengapakah mereka mengikut alunan ombak perasaan yang menghantui ?
Seorang sahabat saya...lelaki...berkata pada saya"walau sekukuh manapun kita sorokkan akhirnya isteri atau suami tetap akan tahu.Cuma lambat atau cepat.itu saja.Bila situasi ini berlaku...sendiri makan pengat..sendiri mau ingatlah". Dalam f ilem MURDER yg dilakonkan oleh Malikka Sherawat dan Imran Hasmie...mengupas persoalan ini...dan saya rasa antara dialog dalam filem itu pun turut mengatakan bahawa sesuatu yang disembunyikan daripada pasangan masing-masing akhirnya akan ketahuan juga.
Memang indah bertemu kembali....segala memori seakan-akan terlayar di skrin ingatan.Malah semakin indah apabila ia disusuli pertemuan demi pertemuan.
Ironinya ada yang sanggup meninggalkan pasangan dan keluarga masing-masing demi mengikut kata hati.....terungkailah segala ikatan...anak2 menjadi mangsa....keluarga bahagia hancur dalam sekelip mata. Let bygones be bygones. Barang yang lepas jangan dikenang dan berbagai-bagai lagi yang kita dengar. itu semua terbukti sudah bahawa ia patut dijadikan sandaran dalam hidup agar tidak kecundang'
Marilah kita muhasabah diri. Lupakan kisah lama. berikan cinta pada kehidupan yang telah kita bina.Pasangan yang ada jelas membuktikan bahawa memang dialah jodoh terbaik buat kita semua......

3 comments:

  1. bahaya jugak bila kasih kembali bertaut ni kan kak.. tu yg byk rumahtangga dilanda badai tu.
    apa2 pun, kita sebagai isteri / suami.. setialah pada yg satu!!!!!! kan kak!

    ReplyDelete
  2. Ida n Intan:
    Masalahnya hati tu macam roti canai dicelup kuah....kembang..pas tu lembik
    bukan senang nak lawan kehendak hati tu...apa2pun kesetiaan dan keimanan adalah azimat paling kuat...

    ReplyDelete