Thursday, May 6, 2010

Hari Ibu....Hari Kita.....

Salam persaudaraan buat semua....hari ibu bakal menjelma.Ia cukup bermakna.Bukan hari lain tidak istimewa tetapi apabila diisytiharkan ia seakan suatu pengiktirafan yang istimewa buat kaum hawa yang bergelar ibu.
Setelah hampir setahun berkahwin..saya masih tidak menunjukkan tanda-tanda akan berbadan dua.Risau juga...tambaan pula apabila saudara-mara mula bertanya dan berteka-teki sesama mereka.Dan yg lebih terkedu apabila mereka kata aku sengaja tidak mahu beranak.Ada ke patut. Kalau tak silap akhir ogos 1986...aku mengalami sakit perut yang teramat sangat.Bayangkan habis kerusi meja di ruang tamu rumah mentuaku sempanh perenang masa aku menggelupur kesakitan..Aku dimasukkan ke wad...seingat aku 7 orang doktor yg memeriksa aku....tapi alhamdulillah...kesemuanya doktor perempuan. Aku didiagnosis mengandung di luar rahim.Aku diarahkan berpuasa serta merta kerana pembedahan akan dilakukan pada bila-bila masa sahaja.
Hampir 2 hari aku berpuasa..hanya air glukos je yg dimasukkan....dan aku diputuskan akan menjalani pembedahan pagi lusanya. Semasa aku ditolak kedewan pembedahan aku dah dizzy sikit2 setelah diberi suntikan. Seorang saudara yg kebetulan bertugas di situ memberitahu suamiku balik sekejap mengambil mentuaku.Aku sempat menitipkan salam buat suamiku dan mohon ampun maaf.Aku ditolak masuk. Dewan sejuk dan hening...setelah mukaku ditutup aku terus hilang....tika itu aku seolah-olah berada di tempat yang gelap gelita...Kukira 2 jam juga pembedahan itu. Apabila membukakan mata...aku sudah siap berpakaian...wajah suamiku berbalam-balam kelihatan....pertama yang aku rasa adalah rasa pedih yang menghiris-hiris perutku...mungkin kesan ubat bius sudah beransur hilang...
Rupa-rupanya dalam saluran faloppian ada blood clot yg menghalang sperma.Patutlah aku tidak mengandung.Menurut doktor ia hampir pecah...Syukur tuhanku...
6 bulan kemudian aku disahkan mengandung....alhamdulillah...Peringkat awal mengandung aku mengalami alahan yang teruk. Pernah aku muntah hanya darah sahaja yang keluar.Aku juga pernah dimasukkan ke wad kerana badan terlalu lemah...Oh tuhanku...kalau derita itu adalah bahagia untuk memiliki seorang anak....aku pilih derita....
15.11.1987...lahirlah cahaya mata pertamaku...Wan Shakira....sayangnya tika berusia 3 bulan dia mengidap meningitis dan setelah menempuh pelbagai azab sengsara dia kembali ke rahmatullah pada 10.10.1993....Begitu rupanya takdir untukku seorangibu....
Betapa pun begitu aku tetap bersyukurkerana Allah menganugerahi aku 3 orang lagi cahaya mata pengikat kasih...Cahaya mata keduaku lahir pada 19.11.1992. Masih kuingat malam tu aku mula sakit-sakit....suamiku terus membawa aku ke hospital.Pada Shakira aku berpesan tidur elok-elok dengan atuknya. Yang lucunya..ibu dan ayahku memikirkan kami berdua pulang ke rumah sewaan kami. Jadi apabila suamiku menelefon subuh itu mmberitahu selamat melahirkan bayi lelaki..ayahku amat terkejut. Dialah Wan Ahmad Faris.....dan bakal melanjutkan pelajaran diUiTM Jengka pada 26.6 ini dalam bidang kejuruteraan. Cahaya mata ketigaku...Wan Syakila dilahirkan pada 21.11.1993 dengan berat 4.2kg.....terkejut aku dibuatnya.Bayangkan beratnya seusia bayi sebulan...rambut lebat berketak-ketak,kuku jari panjang...lahir sahaja terus mencicip jari jemari sehinggakan jururawat bertugas ketawa gelihati. Kini berusia 17 tahun dan bakal menduduki SPM tahun ini...putera ke 4ku lahir pada 23.5.1997 dan sudah pun di tingkatan satu.
Pada tahun 2000 aku dan suami teruja kembali apabila aku disahkan mengandung.Waktu itu aku sudah pun menginjak 38 tahun....Kali ini alahanku juga teruk..Mungkin sudah ditakdirkan tiap kali mengandung aku mengalami munta2 yang teruk dan setiap kali melahirkan aku mengalami sakit yang agak lama..namun aku tetap reda demi melahirkan zurit sebagai penyambung generasi kami...setelah masuk bulan ke 4...akuterkejut apabila suatu pagi aku melihat kesan darah...aku terus ke klinik dan kemudian diarahkan ke hospital...Alangkah sedihnya rasa hati apabila aku diberitahu bahawa janinku sudah tidak bernyawa lagi...Aku masuk ke bilik pembedahan sekali lagi tapi kali ini untuk proses D&C.
Apa pun yang dilalui sepanjang waktu bergelar ibu....aku percaya seorang ibu tetp cekal dan reda. Masa anak-anak masih lagi kecil aku ingat..betapa kecohnya aku dan suami..Mujur tika itu senang sedikit untuk mendapat pembantu rumah warga tempatan...Aku juga bertuah kerana mendapat pembantu2 rumah yang rajin dan baik hati..Aku berterima kasih kerana mereka banyak membantu aku membesarkan anak-anak....Semenjak 1999 sehingga kini aku tidak lagi menggunakan khidmat pembantu rumah..Anak-anakpun sudah besar. Mereka kata mereka mahukan privacy..Tugasku memang berat sedikit.Manalagi kerja...namun aku ikhlas.
Pada hari ibu..aku ingin ucapkan selamat hari ibu buat semua yang bergelar ibu...semoga anak-anak kita diberi Allah kejayaan di dunia dan kesejahteraan di akhirat...Aku bersyukur kerana setakat hari ini..Alhamdulillah...Allah mengurniakan anak-anak yang baik dan patuh kepada ibu bapa buatku dan suami....Aminnnn...

4 comments:

  1. kak zie... selamat hari ibu.. memang bertuah seseorang wanita itu apabila berpengalaman menjadi ibu... tak taulah bila rezeki ida... insyaallah...

    ReplyDelete
  2. salam..selamat hari ibu..hehehhee....baru hari ni berkesempatan menjenguk blog kakzie..wlaupun selalu bersua di fb...

    pengalaman mengajar kita menjadi lebih tabah dlm menghadapi ujian Allah..semoga akak terus tabah dan sabar mengharungi segala rintangan...

    ReplyDelete