Wednesday, March 31, 2010

WANITA , LELAKI, CINTA DAN PERKAHWINAN

Salam buat teman-teman...sepatah kata Nor Hayati Mohd..blog kak zie dah jadi sarang ular dan boleh beranak-pinak dah...hehehe
Kisah yang akan kupaparkan sebenarnya sudah klise bahkan aku pernah menyentuhnya tahun lalu lewat tajuk Tsunami Kasih. Namun kisah ini begitu sinonim dalam kehidupan kita. Sementelahan kita ini wanita. Wanita dan perkahwinan bagaikan suatu kesinambungan yang padu. Apabila menyebut perkahwinan ia bagaikan tidak lengkap jika tiadaujian,dugaan,rintangan,suka-duka,tawa hiba dan airmata.
Sementara menunggu kawanku berlepas menunaikan umrah kami bersembang di ruang legar menunggu. Aku mengucapkan tahniah kerana dia bakal berkunjung ke suatu tempat yang suci...menjadi idaman destinasi setiap umat Islam yang cintakan agamanya dan berkemampuan. Dalam diam dia meluahkan isihatinya bahawa akhir-akhir ini dia sangat cemburu dan syak wasangka terhadap suaminya. Lebih-lebih lagi dia selalu membaca mesej2 gurauan dalam handphone suaminya yang apabila ditanya menyatakan itu semua kawan-kawan.Aku menarik nafas seketika. Susah juga ni..aku bukan kaunselor perkahwinan hanya sekadar guru bimbingan budak2 sekolah rendah aja.
Mengapa perempuan2 itu suka sangat berkawan dengan suami orang ? menghantar mesej2 gurauan yang mungkin akan terbacaoleh sang isteri,anak2 atau sesiapa saja yang serumah dengan lelaki itu...Memanglah orang suka berkawan dengan suami sahabatku itu...gajinya lebih 10k sebulan....kereta 3/4 buah....rumah besar...dan segala yang mewah dapat dipandang dengan mata kasar. Cuba kalau lelaki itu sengkek....tukang kebun atau jaga sekolah misalnya...ramai ke perempuan yang nak berkawan dan hantar mesej manja2 untuk mengail ikan kerapu yang besar di lautan dalam ?
Aku pun kadang2 heran juga...lelaki ni kalau tak melayan agaknya bukan lelaki...susah nak cakap. Cuma nasihat aku pada kawanku itu...itu semua perasaan yang digoda oleh syaitan..dia nak suruh kita bertekak sepanjang masa...kita pulak semakin tua....suami kita masih lagi tampan..jadi kita rasa sukar untuk menandingi dia. Kataku...terpulanglah pada suami kita. Takkan kita nak ikut buntut dia sepanjang masa.
Kawanku mengeluh...dia suri rumah sepenuh masa....potongan badan aduhai...memanglah kembang dari atas sampai bawah."Kau tak pe zie...sekarang kau dah kurus,cantik dan bergaya....kau tengok aku ni...susah hati pun badan tak mau bergerak". Aku rasa nak tergelak pun ada...OK kataku balik dari umrah ni kita buat sesuatu untuk kuruskan badan.Tapi sesampai di sana di hadapan Kaabah kau berdoalah yang terbaik untuk rumahtangga....moga2 suami ditetapkan iman menangkis godaan daripada betina-betina yang laparkan harta,wang ringgit dan kesenangan orang.
Wanita,lelaki dan perkahwinan......bagaikan suatu ikatan yang sukar untuk ditafsirkan.Bahkan ada jugaisteri-isteri yang curangi suami mereka. Banyak yang berlaku ketika ini....suami keluar ikut pintu depan..isteri keluar ikut pintu belakang. memang sukar untuk menjadi isteri solehah kerana syurga bukan sesenang dan semudah ucapan menyebutnya. Namun kita wanita mesti ingat itu bahawa....betapa pun suami kita itu serba kekurangan dia tetap suami kita dan sewajarnya kita taat...dalam erti kata yang betul-betul taat.
Sedangkan lidah lagi tergigit...inikan pula dua orang manusia yang berlainan jantina,citarasa,iklim persekitaran dan cara dibesarkan keluarga masing-masing. Selagi terdaya kita selamatkan perkahwinan kita tetapi jika kita rasa ia sudah sampai ke nokhtah terakhir...nokhtahkan saja.Sesungguhnya musuh wanita dalam perkahwinan ialah wanita juga....Kepada para suami....kasihanilah isteri kalian. Jika kita mendapat yang terbaik bersyukurlah.....pun begitu masih ada suami yang baik....menjaga isteri yang sakit,bertanggungjawab dan penyayang.....kadang2 kekayaan itu ujian Allah untuk kita.Apabila kita kaya baru kita dapat menilai diri kita berada di tahap mana...
Apa pun yang terjadi...wanita,lelaki dan perkahwinan adalah suatu kehidupan yang pasti.Sama2lah kita memupuk dan membajainya dengan cinta yang hangat sepanjang masa...segala kesilapan dan kekhilafan yang pernah terjadi anggapkan saja asam garam kehidupan berumahtangga.....

3 comments:

  1. Salam kak zie, mmg lama sungguh blog ni sepi. Aduhai k.zie, mcm2 dugaan rumahtanggakn, kdg2 godaan luar itu yg bisa mggugat keharmonian. Kita doakn yg terbaiklah buat kwn akak tu yea.

    ReplyDelete
  2. Salam idasm....itulah dunia rumahtangga..itulah sebabnya kita tak boleh mendabik dada...sentiasa kena beringat....sama2 kita doakan..

    ReplyDelete
  3. salam akak.. izin saya ikut blog ni..

    kak, ada tak petua untuk kita kekalkan cinta di hati suami? kongsi2lah

    ReplyDelete