Tuesday, September 8, 2009

Resepi masakan orang Terengganu.

Resepi-resepi di bawah ini khas untuk Secangkir Madu Merah_

Ikan Keli Gulai Berempah Daun Kesum
Bahan-bahannya:
sekilo ikan keli yang sederhana besarnya.
satu labu bwg besar merah
3 ulas bwg putih
stgh inci halia
stgh inci lengkuas
seikat daun kesum
stgh inci kunyit hidup
setengah peket rempah ikan ADABI
2 sudu besar kerisik (org teganu pnggil nyiur gula)
3 sudu besar cili boh

Cara Memasak:
Ikan keli bersihkan dan diperap ngan asam jawa atau garam utk hilangkan hanyir.
Tumiskan bwg besar,bwg putih,halia,kunyit,lengkuas hingga naik bau.
Masukkan ciliboh,rempah,masukkan sedikit air,tumiskejap,masukkan kerisik dan air
asam jawa....biarkan kejap sampai pch mnyak.
Masukkan santan...kacau sampai menggelegak,masukkan ikan keli dan daun kesum.
Bila gulai dah agak pekat,warna dah merah tutup api.

ACAR PERUT LEMBU UBI SENGKUANG

perut lembu setengah kilo
sebelah ubi sengkuang
cuka(agak2lah)
cili boh,belacan,gula dan garam
CARA MEMBUATNYA:
Rebus perut lembu sampai empuk
ubi sengkuang diricih halus2 jgn halus sangat sampai tak nampak...hehehe
bila perut dah empuk,potong kecil2(ikut suka)
masukkan dalam mangkuk bahan2 itu dan masukkan cuka,air,gula,belacan dn cili
boh. garam secukup rasa.gaul hingga sebati.Ia boleh juga dipanaskan kalau takut
basi.

p/s; Gulai tadi kan masukkan garam,gula atau serbuk perasa ikut cita rasa...hehehe x boleh buat buku resepi ni...lupaaa je... OK kawan-kawan...cubalah di dapur anda...SEDAPPPP....

11 comments:

  1. pic menu2 ni x de ke sis??..
    nk gak jamu mata..hik3..

    perut lmbu..my pebret tu..tp jarang mcm ni..biasa msk lmak cili api x pon tumis wt lada hiris..x pon cmpur ngn sayur2..

    ReplyDelete
  2. REEN...
    itulah yg kak zie namakan resepi org teganu..mcm kak zie sebelah mak org minang,kami msk keli belado,perut msk lemak cili api gak..campur rebung ke..pic2 tak de lah reen..lain kalilah ya...kakak kau ni bukan reti berpic pun hahaha.....

    ReplyDelete
  3. hahaha.. sukalah ayat akak ni... "kakak kau ni bukan reti berpic pun" ...

    akak, ida tak pernah jumpa ikan keli kat dungun. ingatkan kat trgnu xde ikan keli.. rupanya ada yea. first time ida makan ikan keli kat kedah. tp mmg sedap. lepas tu terus jadi pilihan bila makan kat kedai.

    thanks share the menu. lamanya tak buat menu perut. nanti nak pergi belilah perut 2 kg. boleh buat menu akak sikit. pas tu lain kali boleh buat kerabu perut...

    ReplyDelete
  4. Salam ida..
    Laa...ida tau kat jambu bongkok dkt jmbtn yg dia baru repair tu..selalu ada jual ikan keli sungai...klau ikan keli biasa kat pasar tani atau pasar chabang tiga ada..ikan patin,baung dll. Ada org tak suka ikan sungai tapi family akak ni sume suka tolak belut je..sbb kak zie geli..hehehe

    ReplyDelete
  5. hohoho pakar masak dh buka kelas memasak ar...FOC lagi...hah..kawan2 coba ko coba sampai ke negara CUBA mencoba cobaan resepi antie ni kih2 slmt mencuba!kui3

    ReplyDelete
  6. Ada panggil perut ada yg panggil babat. Buat kerabu memang sedap. Tapi akak tak boleh guna cuka... mau pengsan akak nanti. Perut tak tahan. Biasa guna limau nipis. Terima kasih post kan resepi tu.

    ReplyDelete
  7. salam..mung blajo mano masok ni..kat itnng dungung ker..selamat berkawan..soup perut sedap..

    ReplyDelete
  8. amboi...
    resepi die.. menyelerakan betol di bulan2 pose ni.. hehe.. sy dh curik resepi aunty ni tau.. huhu...

    ReplyDelete
  9. Bie..
    auntie ni bkan pakar masak..masa kawin dulu satuhapah xreti...asyik mkn di kedai je...cuma auntie ni minat mencuba..itu je..
    Kak Zara...
    zie pun sbb hubby yg suka..blajarlah buat..anak2 pun suka..

    Cheff Awangg
    Slam kenal...balajar msk ngan mak mentua...knape org ITM Dungun je ke pandai masak ? Saya x de lah pakar..msk utk family boleh le...saya dah pun ke blog Cheff..wahh boleh le saya try nasi minyak siti raya ni..hehehe
    Hanny....jgn curik je..tapi buat sekali..nanti beritau aunty apa rasenya ye...

    ReplyDelete