Thursday, August 20, 2009

Kuharap Ramadan Kali Ini Lebih Bermakna.......

Alangkah pantas masa berlalu...diam tak diam setahun sudah masa menjengah hidup ini.Alangkah indah Ramadan...Ramadan al Mubarak....Seronoknya menyediakan juadah berbuka puasa,ke bazar ramadan mencari kuih-muih,bersama keluarga berbuka....keletah anak-anak yang menghiburkan tak kurang juga kadang kala naik angin dengan gelagat dia orang.....
Kepada rakan taulan kuucapkan selamat menyambut ramadan dan aku amat mengharapkan ramadan kali ini memberikan aku seribu kebahagiaan setelah tahun 2008 kulalui penuh duka nestapa. Setahun yang lalu...kusambut ramadan dengan airmata. Banyak cubaan dan dugaan yang melanda.Aku difitnah....oleh saudara sendiri sehingga hubunganku dengan ipar duai dan mentua dingin. 11.9.2008....setelah seminggu menyambut harijadi....aku dilanda musibah yang hampir meragut nyawaku.
5.9.tika menyambut harijadi,suamiku menghadiahkan sebuah telefon bimbit..terima kasih sayang. Tetapi kegembiraan itu hanya seketika....fitnah yang melanda dan ditambah pula dengan situasi kasih yang teruji,aku jadi tidak keruan. Hanya orang yang pernah merasai sakit difitnah saja yang tahu...hanya orang pernah merasa kasihnya teruji sahaja yang tahu betapa sakitnya jiwa,betapa hancurnya hati,betapa pilunya perasaan...nasi yg dimakan terasa pasir,air yang diminum terasa duri.....
11.9.2008.....setelah pulang dari majlis berbuka puasa....aku dan anak-anak pulang ke rumah. Hubby masih menunggu majlis selesai. Entah apa yang merasuk fikiran aku,pukul 9 malam aku tinggalkan anak-anak dan kelaur memandu sendirian. Tika itu aku rasa jiwaku kosong,hampa,kecewa dan marah.....Lebih kurang pukul 9.oo malam tika melintasi perkuburan...aku rasa pemandanganku gelap seketika....sedar-sedar...tubuhku terasa sakit dan ramai yg datang berkerumun. Aku dipapah keluar dari kereta. Seorang lelaki meminta telefon bimbit. Aku berada dalam keadaan di awang-awangan. Pipiku terasa pedih dan tanganku sebelah kanan sakit tak mampu diangkat. Rupa-rupanya keretaku melayang dan merempuh sebatang pohon mangga di bucu halaman rumah orang.Dan lelaki itu mungkin menelefon suamiku.
Mujurlah aku tidak apa-apa....kalau aku mati tentu anak-anakku menjadi anak yatim....tidak dapat kubayangkan anak-anakku yang bertiga itu hidup tanpa seorang ibu.....Oh Tuhanku syukur kerana aku selamat.Memang suamiku marah....katanya aku terlalu ikutkan perasaan yang didorong oleh syaitan....tapi taukah dia betapa merananya aku menghadapi situasi itu....Aku dibawa berurut dan ketika di rumah tukang urut aku bersua dengan Wan Hazrie yang kini menjadi suami Arni Nazira. Tika suamiku keluar ke tempat kemalangan tadi,Wan Hazrie banyak menasihati aku...patutlah Arni memilihnya sebagai suami...dia amat matang,berhemah dan beragama.
Teman....kini setahun telah berlalu....kasih yang teruji kian kental dan subur semula...bagai mawar yang sedang berkembangan di taman....tapi,hubunganku dengan keluarga sebelah sana masih dingin lantaran fitnah pesona.....tak mengapalah,aku yakin what goes around always comes around....kita tidak dapat memuaskan hati semuao orang..cuma aku sedih,hubungan selama 26 tahun yang penuh kemesraan punah dan hancur lantaran lidah yang tidak bertulang...dan kadang-kadang aku bertanya sendiri..semudah itukah orang mempercayai kata-kata yang diterima tanpa usul periksa....selama 26 tahun masih butakah mereka untuk menilai aku...???
Ramadan kali ini kupinta kebahagiaan hati.....aku tidak mahu menangis lagi. Sudah kering air mata...aku tidak mahu menjeruk rasa lagi....aku tetap akan teruskan hidup ini...aku mahu hidup seribu tahun lagi untuk anak-anak dan suamiku yang tercinta.....Aminnnn.

15 comments:

  1. Assalamualikum Zie...
    ALLAH menentukan segalanya, ALLAH juga menduga hamba-hamba yang kuat...Pejamkan mata sejenak, apa ada pada cinta manusia? Maafkanlah mereka Zie dengan seikhlas-ikhlas di dunia ini agar kita tidak lagi bersusah payah untuk menyelesaikannya mahkamah Robbuljalal nanti..InsyaALLAH. Salam sayang dr ndahdari Ndah.

    ReplyDelete
  2. Salam Indah...
    Ya..Allah tak kan menguji sesuatu yg hambaNya tak mampu tempuhi...zie dah banyak menempuh ujian hidup..Alhamdulillah..zie dipilih dan zie masih mampu...tapi..luka ini terlalu dalam...berilah sedikit masa ia sembuh perlahan-lahan..salam sayang utkmu jua..

    ReplyDelete
  3. salam ramadhan kak zie, semoga sihat disisi keluarga tersayang..
    ketabahan dlam menghadapi dugaan adalah sebaik2 jalan..
    kesabaran itu kunci kebahagiaan..
    bersempena bulan yg baik dan hari yg baik sama2lah kita melupakan kisah yg sudah sudah, maafkan semua orang, itu akan lebih mententeramkan jiwa kita, insyaallah..

    ReplyDelete
  4. Salam ramadan dik...
    Insyaallah..mungkin kemaafan dendam yang terindah....betapa pun begitu...luka itu masih merah..biar ia sembuh perlahan-lahan...parut yg ada akan kekal menjadi memori...jiwa kak zie tenteram..cuma kadangkala airmata ini terus juga menitis..biarlah ia adalah terapi jiwa paling mujarab dik...salam utkmu..

    ReplyDelete
  5. Salam kak zie.. Begitu berat keperitan yg ditanggung oleh kak zie ..hanya tuhan yg tahu. Akak tabahkan hati yea. Ida doakan semoga kebahagiaan milik akak. Selamat berpuasa. Take care yea.

    ReplyDelete
  6. salam ida....

    Terima kasih ida...kak zie dah lama tabah..hoooiii kalau x tabah,tak kuat dah lama kak zie gila...tapi anak2lah kekuatan kak zie...kak zie tetap kuat demi mereka..kak zie yakin suatu ketika bahagia tetap milik kak zie nan jitu...

    ReplyDelete
  7. salam... semoga kebahagian yang abadi menajdi milik kak zie :)

    * Allah menguji mengikut kemampuan seseorang itu... kak zie mampu menghadapinya...

    ReplyDelete
  8. kak zie..kisah2 lalu boleh dijadikan pengajaran dalam melalui liku2 hidup ni, harap kak zie sentiasa dilindungi Allah dr sebarang fitnah..amin.

    bulan ramadhan kan bulan dugaan..intan pun pernah diuji dengan ujian yg besar dalam bulan ramadhan..tapi syukurlah..Tuhan selalu ada bersama manusia yg sabar.

    ReplyDelete
  9. Salam umi-e...insyaallah..kini pun kak zie bahagia..anak2 tak pernah mendustai kasih sayang mereka kpd kita...Alhamdulillah,Allah menganugerahi kak zie 3 permata yang membanggakan....

    Terima kasih Intan...kak zie dah banyak melalui liku2 hidup tapi fitnahpesona paling menyakitkan...tapi kak zie pasrah...salam ramadan buat intan....

    ReplyDelete
  10. Salam zie,

    T'kedu jap bca n3 kali ni. Komen sya lbh kurng serupa cuma nak tmbh skit aje. Utk m'ubat hati yg luka perlu ada keredhaan. Redha & pasrah serta lbh dktkan diri dgn Tuhan. Sesungghnya ALLAH maha mengetahui. DIA tahu apa yg t'baik utk hambaNYA. Pasti ada hikmah di sebaliknya yg adakala t'lepas pandang di mata kasar insan kerdil sprt kita. Moga zie & kluarga dilindungi ALLAH sntiasa & b'bhgia slalu..

    ReplyDelete
  11. Salam Meen..
    terima kasih kerana sudi menjengah..zie terima apa yg Meen kata...kadang2 apa yg kita terima adalah kifarah di atas dosa2 kita...zie terima itu..tapi bila mengenangkan fitnah..itu yg menyakitkan..x apa..zie masih kuat..thanx..

    ReplyDelete
  12. Salam Zie,
    Harap zie tabah dan sabar. Anggaplah semuanya dugaan daripada ALLAH. InsyaAllah... berkat kesabaran, kebenaran akan terbukti jua satu hari nanti...

    ReplyDelete
  13. Salam mimie...
    Alhamdulillah..biarpun sakit menekan jiwa..zie tetap sabar dan kuatkan hati...memang zie yakin ALLAH akan tunjukkan..ONE FINE DAY.....

    ReplyDelete
  14. salam ramadan sis..
    sedih je bila bc n3 sis ni..
    mmftnah tu lbih bsar dosany dr mmbunuhkn..
    sy pn pnah dftnah orang sis..perit mnanggungnya sis..airmata sntiasa mngalir..hnya pd tuhan saje tmpat sy mngadu..
    harapan sy semoga sis tabah..kuat smngat...teguhkn iman..
    pikirkn kbhgiaan ank2 sis...bgitu gak sy...
    kita pnah alami nsib yg sama...smoga tuhan mnguatkn smngt&iman smua yg snasib kita..amin..

    ReplyDelete
  15. reen ....
    Kadangkala ujian2 yg kita lalui itu mematangkan fikiran dan memantapkan jati diri.....kak zie dihukum tanpa diberi peluang membela diri..kak zie merendah diri...tapi rupanya cara begitu lebih menyakitkan..so kini kak zie tak akn sujud lagi pd keegoan mereka...kakzie ada harga diri..thanks dik...kak zie tetap tabah..

    ReplyDelete